Cari Hoi An, bandar paling indah di Vietnam!

16 September, 2020

Hoi An Vietnam

Sekiranya anda belum berkunjung Hoi An (Hội An), dianggap bandar paling indah di Vietnam, inilah masanya anda melakukannya! Hoi An Ia adalah bandar pesisir yang terkenal dengan keindahan, sejarahnya, dan betapa terpelihara pusatnya yang lama dan banyak salurannya. Mungkin anda sudah mengetahuinya, tetapi Vietnam baru-baru ini menjadi salah satu negara pelancongan paling banyak dalam 10 tahun terakhir dan, di sebelahnya, bandar ini Hoi An Ia telah menjadi salah satu bandar yang paling kerap dikunjungi di kawasan ini.

Terletak di antara Ho Chi Minh dan ibu kota Hanoi, kami dapati Hoi An, salah satu bandar yang paling banyak dikunjungi dan indah di negara ini. Berjalan melalui jalan-jalannya adalah untuk menghidupkan tradisi dan budaya, benar-benar salah satu harta karun Vietnam. Anda tidak boleh melewatkan lawatan indah di kota lamanya yang penuh dengan tempat-tempat menarik dan beratus-ratus kuil rohani di seluruh bandar yang pasti akan membawa anda ke zaman kuno, penuh dengan sejarah dan budaya nenek moyang. Suasana kota pelabuhan lama dihidupkan dalam suasana!

Ini adalah salah satu perjalanan paling sesuai untuk pencinta sejarah, budaya Asia dan juga perhentian wajib jika anda berkunjung Vietnam. Ini benar-benar salah satu tempat yang anda tidak menyesal berkunjung walaupun sesaat. Sekiranya anda memikirkan lawati Hoi An Kami mengingatkan anda bahawa ini bukan kota yang sangat besar, jadi menghabiskan beberapa cukup untuk menikmatinya sepenuhnya dan menikmatinya. Tetapi pasti anda mahu menjadualkan lebih banyak masa dan memperpanjang jadual perjalanan anda!

Penuh dengan bangunan lama, rumah bersejarah, gudang dan kedai kain, porselin atau cenderamata, Hoi An mereka masih terpelihara dengan baik di jalan-jalan berhampiran sungai, yang luar biasa untuk dikagumi ketika anda berjalan-jalan. Walaupun bahagian yang paling baik adalah ketika malam menjelang, ketika beratus-ratus tanglung berwarna-warni dalam bentuk bulat dan silinder seperti labu besar menyala di sepanjang jalan ketika mereka tergantung di kedua-dua sisi bangunan. Betul-betul persembahan!

Adakah anda bersedia untuk mengetahui lebih banyak mengenai bandar paling indah di Vietnam? Terus membaca dan mengetahui apa pengalaman melawat bandar Hoi An!

Hoi An Vietnam

Bagaimana menuju ke Hoi An?

Ada kemungkinan untuk dicapai Hoi An dengan banyak cara: anda boleh melakukannya dengan kenderaan persendirian, dengan bas, dengan kereta api atau dengan kapal terbang. Oleh kerana bandar ini telah menjadi salah satu destinasi pelancongan yang unggul di negara ini, terdapat banyak agensi yang menawarkan pengangkutan, anda hanya perlu memilih yang paling sesuai dengan keperluan dan anggaran anda.

Anda mesti mengambil kira Hoi An Ia tidak mempunyai stesen kereta api atau lapangan terbang. Itulah sebabnya anda mesti menggerakkan sehingga Da Nang, sebuah bandar saudari yang terletak kira-kira 45 minit. Walau apa pun, anda boleh memilih kemungkinan menyewa perkhidmatan bas mini yang ditawarkan pemindahan ke Hoi An selama lebih kurang 110.000 VND (sekitar € 4)

Sekiranya anda mahukan pilihan termurah, anda boleh pergi ke bandar dengan bas, dengan mana anda boleh sampai ke setiap titik di Vietnam. Contohnya, dari bandar Hue akan memakan masa sekitar 3-4 jam sementara dari Nha Trangs akan memakan waktu 8-9 jam, walaupun ia mempunyai tempat duduk yang lebih selesa untuk perjalanan. Anda boleh mengambil kedua-duanya pada shift petang (13:30 pm) atau pada waktu malam (20:00 pm). Kedua pilihan ini berkisar antara 180.000 hingga 190.000 VND. Anda juga boleh memilih Open Bus Tour, yang menghubungkan Hanoi dengan Ho Chi Minh, dengan perhentian di pelbagai bandar, termasuk Hoi An.

Hoi An Vietnam

Apa yang mesti dilihat di Hoi An?

Seperti yang telah kita sebutkan sebelumnya, seni bina, campuran era dan gaya yang berbeza-beza adalah yang menentukan dan membezakan Hoi An daripada yang lain Vietnam. Kota tepi pantai ini dipenuhi dengan kuil-kuil Cina dan Jepun kayu, bangunan Perancis yang berwarna-warni, dan rumah-rumah Vietnam yang indah. Walaupun tanpa keraguan, antara yang paling menonjol di kota ini, kita dapat menyebutkan ketenangan di jalan-jalannya, jambatan Jepun yang ikonik dengan pagoda dan jaraknya dengan pantainya yang panjang. Tetapi kita akan membincangkannya kemudian!

Bagaimana untuk mengunjungi kuil dan kawasan menariknya?

Sekiranya anda ingin mengunjungi kuil, anda mesti pergi ke Pusat Maklumat Pelancong Hoi An, di mana anda akan mempunyai pilihan untuk membeli tiket budaya untuk akses ke kuil-kuil kota, kerana diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1999. Mengunjungi 5 kuil akan menelan belanja kira-kira 120000 Dons, yang bersamaan dengan kira-kira 4,50 , € XNUMX, yang sangat baik dan sangat mudah diakses. Sekiranya anda tidak membeli tiket di sana, anda mesti membeli tiket individu ke setiap tempat, dan ia akan lebih mahal.

Di pusat maklumat, anda dapati senarai dengan ratusan kuil untuk dilihat dan diketahui. Seperti yang kami katakan, entri ini bagus untuk anda memilih 5 yang paling anda ingin lawati di antara muzium, pusat kebudayaan, kuil dan rumah tradisional, yang sangat sunyi dan sangat berwarna. Tentu saja di dalamnya terdapat lampu tradisional, tetapi juga kolam air yang indah, jambatan dalaman, patung naga seramik, dan juga haiwan ikonik lain yang menyala pada waktu malam.

Hoi An Vietnam

Bagaimana untuk mengelilingi bandar lama Hoi An?

Bandar lama di Hoi An, juga dikenali sebagai Bandar PurbaIa sangat mengagumkan untuk dikunjungi dan anda boleh mengunjunginya dengan berjalan kaki atau dengan basikal. Sebenarnya, salah satu ciri terpenting di tempat ini ialah akses ke kereta tidak dibenarkan sehingga lalu lintas tidak akan menjejaskan perjalanan anda sama sekali. Hanya laluan basikal yang dibenarkan dan walaupun setelah pukul tiga petang waktu tempatan, ia adalah pejalan kaki sepenuhnya. Perkara terbaik yang boleh anda lakukan ialah berjalan-jalan di pusat bersejarahnya, dan nikmati kedainya dengan objek ikonik dan bangunannya yang benar-benar mencerminkan perjalanan sejarah. Ini adalah kaedah terbaik untuk menempuh masa! Memikirkan bahawa kota ini telah dipelihara dalam keadaan yang baik kerana, semasa Perang Vietnam, kebanyakan pertempuran di kota tetangga Hue, dan Hoi An serangan itu diserap oleh banyak serangan, memungkinkannya tetap dalam keadaan lebih baik.

Sesuatu yang mustahak di bandar seperti Hoi An adalah mengunjungi pasar-pasar tempatan, di sinilah anda benar-benar berhubung dengan penduduk tempatan dan anda dapat melihat budaya kota dari dekat. Tepat di sebelah pasar utama di bandar adalah tempat pusat bandar bermula. Hoi AnSekiranya anda melihatnya dengan baik, anda akan melihat bahawa ia terdiri daripada tiga jalan utama yang dicat kuning yang dihiasi dengan tanglung, di mana anda merasakan dan melihat berlalunya masa ketika mereka membimbing anda terus ke bandar lama.

Sangat disyorkan untuk berjalan-jalan malam melalui jalan-jalan di Purba Town.Dari senja hingga 22:30 malam jalan-jalan dipenuhi lampu dan tanglungs klasik, yang mengundang anda untuk berjalan-jalan yang menyenangkan dan tenang melalui pusat bandar. Perhatikan bahawa sehingga kira-kira waktu itu, kedai dan restoran tetap dibuka.

Kami mengingatkan anda bahawa sangat kerap hujan turun Hoi An, walaupun sebenarnya adalah salah satu daya tarikan yang paling menentukan bandar ini. Oleh itu, pakaikan jaket hujan dan payung anda, dan jangan biarkan monsun menghentikan pengembaraan anda! Ini sebenarnya adalah saat paling ideal untuk berlindung di antara kafe dan restorannya untuk berehat sebentar dan kemudian keluar untuk menikmati malam di Hoi An, sebuah pertunjukan yang berwarna-warni dan diterangi dengan lampu dan tanglung yang menggoda di seluruh bandar . Walaupun, jika anda ingin mengelakkan keadaan ini, anda boleh mempertimbangkan untuk mengunjungi bandar pada waktu musim panas dan bukannya musim sejuk.

Hoi An Vietnam

KUNJUNGI JENIS JEPUN / CAU CHUA PAGODA

Ia adalah jambatan yang paling terkenal di Hoi An, dan salah satu tempat paling simbolik di bandar. Dia jambatan bersalut jepun ia menggambarkan gabungan unik pengaruh tempatan dan asing, dan juga dijaga dengan penuh rasa ingin tahu di setiap hujungnya dengan patung ikonik: seekor anjing dan monyet. Seperti ceritanya, ini kerana banyak maharaja Jepun pada masa itu dilahirkan pada tahun "monyet" dan "anjing". Walau bagaimanapun, teori lain menunjukkan bahawa ini kerana ia mula dibina pada tahun "monyet" dan selesai pembinaannya pada tahun "anjing".

Jambatan Jepun di Hoi An Ia terbuat dari kayu dan dibina oleh orang Jepun pada awal abad ke-XNUMX. Ini pasti merupakan salah satu tempat yang paling kerap dikunjungi di bandar ini. Kami dapati ia terletak di hujung barat Jalan Tran Phu, salah satu jalan yang selari dengan terusan bandar.

Kita mesti mengambil kira bahawa kita mesti memasukkan pagoda Jambatan Jepun sebagai sebahagian dari monumen dalam tiket kita ketika kita berada di pusat maklumat pelancongan, kerana merupakan syarat untuk membayarnya ketika kamu harus menyeberang. Ini adalah satu-satunya jambatan di dunia yang mempunyai kuil dan pintu masuknya mempunyai kos. Di dalam jambatan kita akan melihat bahawa strukturnya sepenuhnya terbuat dari kayu, penuh dengan gambar-gambar lama dan tanglung berwarna yang menghiasnya.

Sebaik sahaja anda melintasi jambatan ke seberang, anda akan melihat bahawa semuanya benar-benar menakjubkan, cemerlang dan sangat asli. Sebenarnya, jika anda melihat bahawa kedai dan gerai sedikit lebih murah di sisi jambatan ini, jadi jika anda berminat untuk membeli barang dari pasar, ini akan menjadi pilihan terbaik anda. Di gerai dengan gerai, satu di sebelah yang lain, anda akan menemui harta karun, karya seni, layang-layang berwarna-warni, cenderahati dan sebilangan besar tanglung besar yang pasti anda ingin bawa pulang sebagai cenderahati.

Hoi An Vietnam

TAHU RUMAH LAMA TAN KY

"Tan Key" bermaksud "Progress Store". Ini mungkin rumah tradisional di seluruh kota, dan ini adalah salah satu rumah yang paling terkenal dan dikunjungi oleh pelancong di Hoi An. Kami dapati ia terletak di Nguyen Thai Hoc Street (101) hanya tiga minit dari jambatan Jepun. Di bahagian belakang sungai, kami menempatkan anda di Jalan Bach Dang.

Pada asalnya dibina oleh tiga arkitek yang berbeza; satu orang Cina, satu Vietnam dan satu Jepun, jadi sangat mengagumkan untuk mengenali semua kebangsaan yang berbeza yang ditunjukkan dalam pembinaan yang sama. Walaupun kebenarannya adalah bahawa kepelbagaian ini sangat tipikal Hoi An, dan itulah sebabnya ia dianggap sebagai salah satu ciri bandar yang paling mewakili.

NIKMATI PUTIH AIR (PUPAT AIR) MENUNJUKKAN

The boneka air o Pertunjukan boneka air adalah salah satu tarikan terbesar di Vietnam. Walaupun anda tidak tahu bahasa Vietnam, mengikut konteks anda pasti mengetahui sejarahnya dengan sempurna! Mereka sangat menghiburkan dan juga ikonik di negara ini. Tradisi, yang berasal dari abad ke-XNUMX, berasal dari utara negara ini, ketika penduduk kampung menggunakan ini sebagai bentuk hiburan ketika sawah dibanjiri musim monsun, yang menggambarkan kisah kehidupan seharian dan luar bandar dengan cara yang menghiburkan dan berbeza dari pelbagai kawasan, seperti memancing dan menuai.

Ini juga merupakan bentuk ungkapan cerita rakyat Vietnam dan kisah-kisah popular pada masa itu. Pada waktu itu, mereka yang memenuhi peranan dalang bersembunyi di balik buluh dengan air hingga ke pinggang mereka, dan menggunakan tongkat panjang untuk "membuat boneka keluar dari air". Hari ini, terdapat teater di pelbagai bandar yang dibuat khas untuk acara ini, selalu disertai dengan orkestra tradisional Vietnam untuk melengkapkan pemandangan. Namun, beberapa kolam tradisional masih digunakan secara tidak sengaja di kampung-kampung sekitarnya Hoi An, dan juga di kota itu sendiri, walaupun banyak juga yang memasang kolam mudah alih untuk membuat pertunjukan di bandar lebih mudah diakses oleh pelancong.

Sekiranya anda menyukai tradisi seperti ini, di bahagian atas kota Hoi An terdapat sebuah teater (salah satu yang paling terkenal di negara ini) tidak lebih dari 1km dari bandar lama, mengikuti jalan utama. Anda mendapati ia dibuka pada hari Selasa, Jumaat dan Sabtu, hari di mana mereka membentangkan satu fungsi yang terbuka untuk umum pada jam 18:30 petang. Anda tidak boleh kehilangan ini!

Hoi An Vietnam

LAMAN UTAMA KEPENTINGAN DI HOI AN

Kapel keluarga Tran

Kami dapati ia terletak di bilangan 21 dari Le Loi. Ia dibina pada tahun 1802 oleh Tran Tu Nhac, bahasa Mandarin yang sangat disegani semasa pemerintahan Gia Long. Di kapel ini, anda akan melihat foto-foto nenek moyang keluarga Tran, yang menjadi rujukan ikonik dan simbolik kepada "keluarga Vietnam" pada masa itu. Pada masa ini, ia berfungsi sebagai tempat pemujaan untuk nenek moyang keluarga. Ia juga mempunyai kedai cenderamata Vietnam yang unik, sangat simbolik di bandar ini.

"Dewan Perhimpunan Kantonis" / Quan Trieu

Dewan Perhimpunan Kantonis Ini adalah kuil berwarna-warni yang dibina pada tahun 1885 oleh saudagar Kantonis Cina. Hanya pintu masuk ke tempat ini yang benar-benar mengesankan dan tidak dapat dilupakan, kerana anda disambut oleh sosok naga besar, yang biasanya memberikan kesan yang besar kepada pengunjung. Ia juga memiliki koleksi besar naga kecil lebih dalam gaya Kantonis yang diedarkan ke seluruh tempat. Menurut legenda, bahagiannya dikeluarkan secara berasingan di China dan kemudian diangkut dan dipasang di Hoi An. Anda boleh menemui dewan perhimpunan Kanton sekitar 50m di sebelah kiri jambatan Jepun.

Dewan Perhimpunan Phuc Kien

Rumah-muzium ini, juga digunakan sebagai rumah perhimpunan, paling terkenal dari yang lain dengan fasadnya yang menarik dan berwarna-warni, dikelilingi oleh taman yang indah. Ia adalah salah satu rumah muzium yang paling banyak dikunjungi di Hoi An untuk sejarah ia menempatkan dan seberapa baik ia dikekalkan di luar dan juga di dalam, yang menonjol untuk menempatkan model kapal dari tahun 1875, mezbah megah dan lukisan yang indah pada masa itu. Pembinaannya bermula pada abad ketujuh belas dan dibuat oleh tangan pedagang Cina yang mendedikasikan tempat itu untuk dewi laut dan pelaut.

Hoi An Vietnam

SUNGAI THU BON

Sungai Thu Bon, yang melintasi tengah-tengah bandar dan merupakan salah satu tarikan terbesar di Hoi An. Selain membawa keindahan dan kesegaran ke bandar, banyak penduduk kota ini mereka mendasarkan kehidupan mereka pada eSebagai contoh, nelayan yang pergi memancing setiap hari, atau hanya kerana ia adalah cara terbaik untuk berpindah dari kampung ke kampung.

Salah satu aktiviti utama yang boleh anda lakukan semasa lawatan anda Hoi An adalah dengan menaiki kapal untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kehidupan dan keistimewaan para nelayan di pinggir bandar. Lebih dari setengah jam sebelum matahari terbenam adalah waktu yang lebih tepat untuk memulakan lawatan ini. Ia akan menjadi pertunjukan yang cukup dan juga, ia akan mempunyai sudut pandang bandar yang berbeza! Terutama setelah gelap, ketika festival lampu, warna dan tanglung bermula.

PERGI KE PANTAI DI HOI AN

Hoi An menawarkan pantai sejauh 20 kilometer untuk bersantai di persekitaran yang berbeza. Sangat sesuai untuk menyejukkan badan pada waktu paling panas sepanjang tahun, terutamanya jika anda mengunjungi bandar pada musim panas. Di pinggir pantai anda akan dapat melihat beberapa kapal Vietnam yang bulat, sangat khas dan menawan yang disebut "paru-paru”. Seperti biasa, pantai-pantai diHoi An Mereka damai dan suhu air biasanya agak tinggi. Terdapat dua terutamanya, dekat dengan Hoi An: "Pantai An Bang" dan "Cua Dai".

  • Pantai Bang:Pantai yang luas dengan pelbagai jenis perkhidmatan dan bar pantai hanya 5 kilometer dari Hoi An, mengambil jalan Hai Ba Trung. Cadangannya adalah untuk ke tempat letak kereta terakhir, yang merupakan yang paling dekat dengan pantai.
  • Cua Dai:Anda dapati tepat di sebelah Pantai An Bang, kira-kira 6 kilometer dari Hoi An, dan juga mempunyai semua jenis perkhidmatan. Anda boleh sampai ke salah satu dari kedua-duanya dengan motosikal, teksi atau dengan menyewa basikal, kerana terdapat tempat letak kereta untuknya.

Hoi An Vietnam

Pengalaman melawat Hoi An sudah pasti adalah salah satu yang paling menggembirakan semasa anda berkunjung Vietnam! Anda akan melihat bahawa ia dipelihara dengan ideal dan juga sangat indah dan menawan dari tempat anda melihatnya. Dan sejarah dan budayanya bernafas dari semua bidang! Ini adalah suatu keharusan bagi semua petualang yang suka berjalan-jalan santai dan budaya kuno. Dan anda, adakah anda bersedia untuk memasukkannya Hoi An pada percutian anda yang seterusnya?


Tinggalkan komen

Komen akan disetujui sebelum dipaparkan.

Penerbitan Berkaitan

Terbang dengan belon ke atas pulau Mallorca
Terbang dengan belon ke atas pulau Mallorca
Melayang ke Mallorca dengan belon udara panas secara praktikal telah menjadi tradisi di Pulau Balearic Sepanyol. Keseluruhan pengalaman yang memerlukan ribuan petualang untuk merasai langit.
lebih
Kepulauan Langkawi di Malaysia
Kepulauan Langkawi di Malaysia
Muncul dari antara jarak Laut Andaman, kita dapati salah satu paradise paling eksotik di dunia dalam semua kemegahan zamrudnya: Langkawi, sebuah kepulauan yang luar biasa yang terdiri dari 104 pulau.
lebih
Melayari di Nazaré, ibu kota gelombang terbesar di dunia.
Melayari di Nazaré, ibu kota gelombang terbesar di dunia.
Sebuah bandar pesisir yang dikatakan tenang dan tenang tetapi yang semula jadi menempatkan lautan liar yang sepertinya telah dirancang khas untuk melayari.
lebih
Terokai Helsinki: Pengembaraan, budaya dan bersantai di Finland!
Terokai Helsinki: Pengembaraan, budaya dan bersantai di Finland!
Bandar kosmopolitan ini yang menetap di pinggir Baltik didefinisikan sebagai sangat tenang dan penuh dengan pengetahuan dan pengetahuan. Pusat dan semua sudut Helsinki memberi inspirasi kepada sejarah, kekayaan dan kekayaan
lebih
Lembah Elqui: Perjalanan ke Chile yang tidak boleh anda lewatkan!
Lembah Elqui: Perjalanan ke Chile yang tidak boleh anda lewatkan!
Terletak di wilayah Coquimbo, sebelah barat La Serena, kami menjumpai Lembah Elqui, salah satu lokasi semula jadi yang paling indah dan menarik di seluruh negara, dan juga di Amerika Selatan.
lebih
Luncur angin dan Kitesurf di Tarifa Biarkan diri anda terbawa oleh ibu kota angin!
Luncur angin dan Kitesurf di Tarifa Biarkan diri anda terbawa oleh ibu kota angin!
Salah satu tempat terbaik untuk selancar angin dan kitesurfing tidak diragukan lagi Tarifa, di wilayah Cádiz Ia tidak terkenal sebagai ibu kota angin! Adakah anda bersedia untuk terbawa arus
lebih
7 laluan berbasikal untuk menikmati gelas basikal anda!
7 laluan berbasikal untuk menikmati gelas basikal anda!
Pelancongan basikal telah menjadi salah satu aktiviti paling keren pada musim panas ini! Aktiviti yang menggabungkan aktiviti berbasikal rekreasi dengan pelancongan pengembaraan dengan sempurna. Adakah anda seorang gra
lebih
Hudson Yards Kejiranan baru dan eksklusif di New York!
Hudson Yards Kejiranan baru dan eksklusif di New York!
Sekiranya ini bukan kali pertama anda melawat New York, anda mungkin mahu kembali dan melihat semula. Bandar besar ini adalah rumah bagi salah satu pembinaan paling bercita-cita tinggi dalam beberapa tahun kebelakangan ini: Hudson Yards. S.I.G
lebih